Het idee


De Vegetarische Slager is het geesteskind van Jaap Korteweg. Jaap Korteweg is biologisch akkerbouwer en 9e generatie boer, die samen met conceptmaker Niko Koffeman, chef kok Paul Bom en een toegewijd team werkt aan een Vegetarische Revolutie die de wereldvoedselvoorziening een ander aanzien zal geven. Ze hebben elkaar gevonden in de gedachte dat plantaardige vleesvervangers spectaculair moeten zijn van structuur, bite en smaak. Hun grote ideaal is om vleeseters te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten. De ambitie is de grootste slager ter wereld te worden, op korte termijn.

De Vegetarische Slager onderscheidt zich met een geheel nieuwe generatie vlees- en visvervangers die volgens topchefs en culinair journalisten niet van echt te onderscheiden zijn. Ferran Adria (El Bulli) meende met kippendij van uitmuntende kwaliteit van doen te hebben en Mark Bittman, culinair recensent  van The New York Times kwam superlatieven te kort. The Independent kopte: “Is this the end of meat?” Ook de Franse Huffington Post besteedde uitvoerig aandacht aan de Vegetarische Slager, NRC-Next kwam zelfs met een reportage van 4 pagina’s waaronder de gehele voorpagina.

Het concept is in 2 jaar uitgegroeid van 1 verkooppunt in Den Haag naar meer dan 1000 verkooppunten verspreid over Nederland, via zelfstandige versspecialisten, natuurvoedingswinkels en supermarkten. De Vegetarische Slager is bekroond met de Triodos HartHoofdprijs in 2011 en met de SmaakvanNL prijs in 2012 voor het lekkerste nieuwe product van Nederland. De visvrije palingsalade is volgens de vakjury niet van echt te onderscheiden. Daarnaast was de Vegetarische Slager finalist bij de NIMA marketing Awards 2012 en de Accenture Innovatie Awards 2012. De Vegetarische Slager is nu al de grootste slager ter wereld op Twitter, en wil binnen 10 jaar ook de grootste slager in de Real World worden. Hoe meer mensen een hapje meehelpen, hoe eerder dat gerealiseerd is! 

Uitgangspunten van de Vegetarische Slager:
  • Culinair verrassende, hoogwaardige producten geschikt voor iedereen en in allerlei gerechten.
  • Innovatief ontwikkeld en bereid.
  • Smaakbeleving staat centraal.
  • Revolutionaire gerechten met een echte bite die het vlees snel kunnen doen vergeten.
  • De slager van vroeger die een andere weg is ingeslagen, in een eigentijds schoon en strak jasje.
  • Service door kennis, snelle levering en verrassende recepturen.
  • Gemak en smaak gaan samen.
  • Het bevrijden van dieren uit de voedselketens zal een enorm voordeel opleveren in termen van efficiency, dierenwelzijn, natuur, milieu, klimaat, biodiversiteit en wereldvoedselvoorziening op een ongeëvenaarde schaal.
  • Zoals paarden vroeger voor de ploeg gespannen werden, maar inmiddels vervangen zijn door mechanische paardenkrachten zullen ook slachtdieren overbodig worden.
  • Nu bekend is dat vegetariërs een 30% kleiner ecologische voetafdruk hebben en tot 10 jaar langer leven dan vleeseters, is de verwachting dat een plantaardig dieet aan de vooravond van een grote doorbraak staat.
  • JWT intelligence trendwatchers hebben plantaardige voeding uitgeroepen tot één van de grote trends van 2013 en de Vegetarische Slager tot wereldwijd koploper van die trend.
  • Op dit moment telt de wereld 600 miljoen vegetariërs, de verwachting is dat dit aantal zeer snel zal groeien, momenteel eet nog maar 10% van de Nederlanders dagelijks vlees. Nederland telt 800.000 vegetariërs en 3,5 miljoen vleesverlaters
  • Vegetariërs die heimwee hebben naar de smaak van vlees en vis verwennen we met Vegetarische Kip die beter smaakt dan de echte en volkomen identiek smakende Tonynsalade.
  • Ons vegetarisch snackassortiment heeft al een ondernemer geïnspireerd vegetarische snackbars te openen in Delft en Den Haag.
  • Op dit moment is er buitenlandse belangstelling vanuit Brazilië, Zwitserland, Luxemburg, Noorwegen, Finland, Canada, UK, Portugal, België en Duitsland.