De Vegetarische Slager

 
De Vegetarische Slager onderscheidt zich met een geheel nieuwe generatie vlees- en visvervangers die volgens topchefs en culinair journalisten niet van echt te onderscheiden zijn. Ferran Adria (El Bulli) was ervan overtuigd met kippendij van uitmuntende kwaliteit van doen te hebben en Mark Bittman, culinair recensent van The New York Times kwam superlatieven te kort. The Independent kopte: “Is this the end of meat?”

De Vegetarische Slager is bekroond met de Triodos HartHoofdprijs in 2011 en met de SmaakvanNL prijs in 2012 voor het lekkerste nieuwe product van Nederland. De visvrije palingsalade is volgens de vakjury niet van echt te onderscheiden. Daarnaast was de Vegetarische Slager finalist bij de NIMA marketing Awards 2012 en de Accenture Innovatie Awards 2012. De Vegetarische Slager is nu al de grootste slager ter wereld op Twitter en wil binnen 10 jaar ook de grootste slager in The Real World worden. Het toonaangevende bureau JWT Iintelligence Ttrendwatchers in de VS heeft plantaardige voeding uitgeroepen tot één van de grote trends en de Vegetarische Slager tot wereldwijd koploper van die trend.

Jaap Korteweg
Jaap Korteweg is 9e generatie boer en founding father van de Vegetarische Slager. Hoe besluit iemand die is opgegroeid op een boerderij tussen de koeien op het Nederlandse platteland om Vegetarische Slager te worden? Toen de varkenspest en de gekke koeienziekte Nederland in de ban hielden werd Jaap gevraagd of zijn koelhuizen konden dienen als opslagplek voor tienduizenden kadavers. Na het aanschouwen van deze ramp overwoog Jaap zelf runderen te gaan houden, op een biologische en diervriendelijke manier. Dit idee ging hem goed af, tot de dag dat de runderen naar de slacht zouden moeten. Hij besloot vanaf dat moment vegetariër te worden. Maar hij miste de smaak van vlees zo, dat hij met zichzelf de afspraak maakte dat hij buiten de deur wel vlees mocht eten. Met als gevolg dat hij steeds vaker uit eten ging. Voor hem werd duidelijk dat hij op zoek moest gaan naar iets dat zijn verlangen naar vlees kon vervullen, zonder dat er dieren aan te pas zouden komen.

Na een zoektocht van tien jaar ontwikkelde en vond Jaap innovatieve vleesvervangers met een spectaculaire bite en structuur. Met topkoks gaf hij de producten de smaak en beleving van echt vlees. Daarnaast zag hij zelf veel potentieel in de eiwitrijke en biologische lupine van Nederlandse grond. Samen met conceptmaker Niko Koffeman, chef kok Paul Bom en een toegewijd team werkt hij aan een grote omslag van dierlijk naar plantaardig vlees. Hun grote ideaal is om vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten. De ambitie is de grootste slager ter wereld te worden, op korte termijn.

Uitgangspunten
• Culinair verrassende, hoogwaardige producten geschikt voor iedereen en in allerlei gerechten.
• Innovatief ontwikkeld en bereid.
• Smaakbeleving staat centraal.
• Revolutionaire gerechten met een echte bite die het vlees snel kunnen doen vergeten.
• Service door kennis, snelle levering en verrassende recepturen.
• Gemak en smaak gaan samen.
• Het bevrijden van dieren uit de voedselketens zal een enorm voordeel opleveren in termen van efficiency, dierenwelzijn, natuur, milieu, klimaat, biodiversiteit en wereldvoedselvoorziening op een ongeëvenaarde schaal.
• Zoals paarden vroeger voor de ploeg gespannen werden, maar inmiddels vervangen zijn door mechanische paardenkrachten zullen ook slachtdieren overbodig worden.
• Nu bekend is dat vegetariërs een 30% kleiner ecologische voetafdruk hebben en tot 10 jaar langer leven dan vleeseters, is de verwachting dat een plantaardig dieet aan de vooravond van een grote doorbraak staat.
• Op dit moment telt de wereld 600 miljoen vegetariërs, de verwachting is dat dit aantal zeer snel zal groeien, momenteel eet nog maar 10% van de Nederlanders dagelijks vlees. Nederland telt 800.000 vegetariërs en 3,5 miljoen vleesverlaters.
• Vegetariërs die heimwee hebben naar de smaak van vlees en vis verwennen we met Vegetarische Kipstuckjes die beter smaken dan de echte en met volkomen identiek smakende Tonynsalade.
• Ons vegetarisch snackassortiment heeft al een ondernemer geïnspireerd vegetarische snackbars te openen in Delft, Amsterdam en Den Haag.
• Op dit moment leveren we aan  Zuid-Korea, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en België. Bovendien is er belangstelling vanuit Tsjechië, Zwitserland, UK, Zweden, Noorwegen, Brazilie, Australië, Singapore, Japan en tal van andere landen.

Conceptstore
Je bent van harte welkom in onze concept store in Den Haag, Spui 167a, tegenover het Stadhuis, waar je ons gehele assortiment kunt bekijken en kunt genieten van een take away lunch. We zijn ook verkrijgbaar bij meer dan 1300 versspecialisten, keurslagers, groentezaken en supermarkten in binnen- en buitenland!